Linia roșie în comunicarea publică

Încep cu concluzia, în România linia roșie a atacului la persoană nu există.
Am fost probabil printre primii și puținii care atunci când Mirel Palada a fost numit purtător de cuvânt mi-am exprimat îndoiala pentru o asemenea mișcare. Am spus că era mai bine să rămână în poziția de consilier pentru strategii guvernamentale, așa ar fi avut ocazia să învețe un lucru simplu în PR. Un principiu: întâi faci ceva și după aceea comunici. În timp ce faci lucrul respectiv ai timp să identifici și liniile roșii în comunicare.
Pentru că Mirel vizează în viitorul apropiat, probabil, o funcție politică (nu este nimic rău în asta, doar constat) avea nevoie de cât mai multă expunere, așa a intrat în instituția purtătorului de cuvânt.
Dar ce să mai facă un purtător de cuvânt la Guvern  în condițiile în care Victor Ponta comunică direct mult mai mult în comparație cu toți miniștrii la un loc ?
Noi nu avem nici rutina anglo-saxonă a instituției purtătorului de cuvânt care să prezinte jurnaliștilor un background consistent la un subiect, 2,3 și după consumarea evenimentului să răspundă la întrebări responsabilul politic.
La noi la Guvern lucrurile sunt mai fanariote, se dau materiale pe mail și se fac conferinte de presă cu ocazia ședințelor de guvern, adică după ședință. Mirel Palada nu aduce jurnaliștii cu o zi înainte de ședință de guvern să îi informeze împreună cu alți consilieri și experți privind agenda iar după ședință să se întâmple confeința obișnuită.
Comunicare directă este ”subminată” de televiziuni și social media. Iar Mirel Palada vine din aceste medii. El nu a lucrat 10 ani într-un birou de relații publice într-un minister (nu este un reproș este o constatare) unde linia roșie este mai importantă decât șeful. În social media și televiziune din România regula este că linia roșie daia este roșie să fie încălcată, iar dacă nu ai linii roșii de încălcat trebuie să inventezi mai întâi niște linii roșii pe care musai trebuie să le încalci.
Mirel spune că el a răspuns pe măsura lui Bogdan Oprea, adică primul a fost Cotroceniul care a încălcat o linie roșie așa că Palatul Victoria încalcă, la rândul său, o linie roșie.
Evident, neoficial, pe internet dar și pe la televiziuni, vedem de ani de zile cum cele două palate și multe alte palate oficiale din România sunt ținta unor atacuri de cea mai joasă speță. Și multe se desfășoară în studiouri tv de față cu persoane publice cu funcții în stat.
Când pui în circulație un fals video cu Băsescu lovind un copil nu cred că mai putem vorbi de linii roșii ci doar de un război total. Un război început cu mai mulți ani în urmă, în care grupul la putere impune un punct de vedere clar și fără echivoc: se folosește orice și cu orice preț pentru eliminarea adversarului.
Anul 2014 va și mai dur, vor curge invective și josnicii din ambele tabere iar interpușii vor fi intens folosiți. Tabere care, chipurile, au un pact de cooperare inter-instituțională de toată frumusețea.
Ar fi putut Mirel Palada să evite un asemenea limbaj. Teoretic, da, practic nu. Teoretic s-ar fi impus o auto-cenzură privind atacurile la persoană chiar și când folosești contul personal de facebook în timpul liber. În parantează fie spus, imediat după numirea la Guvern l-am întrebat pe Mirel de ce nu iși închide contul personal, adică să elimine tentația de păstra o ambiguitate riscantă, dar a fost clar că acela era și a rămas adevăratul canal de comunicare.
Practic Mirel nu putea evita un discurs presărat cu atacuri la persoană și în viitor acestea se vor intensifica pentru că ele țin de o campanie aflată în derulare.

Despre Claudiu Degeratu
Expert in securitate nationala, internationala, NATO, UE, aparare si studii strategice

One Response to Linia roșie în comunicarea publică

  1. Pingback: Rămâne cum am discutat | Semanticus Blog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: