Cum torpilează România și Bulgaria Poliția aeriană NATO

Avea dreptate aseară Valentin Stan, rusii au controlat perfect escapada lui Rogozin prin patru țări, Ucraina, Moldova, Bulgaria și România. Cele patru țări au demonstrat la unison că au o breșă majoră în suveranitatea aeriană națională și că va dura mult până când Bucureștiul va fi forțat să aplice sancțiunile internaționale luate împotriva Rusiei, sancțiuni pe care clamează că le respectă, dar se vede că voința politică a guvernului român se oprește la organizarea de defilări militare de 1 Decembrie.

Joi, săptămâna trecută, un oficial rus aflat pe lista de persoane sancționate a tranzitat cu un avion guvernamental, deci nu un avion comercial, prin spațiul a două țări membre NATO și UE, Bulgaria și România. Autoritățile române au știut de la început care este statutul avionului.

Tot joi, Moldova a acceptat ca avionul respectiv să aterizeze la Chișinău știind de la început că va sosi un oficial rus supus unor sancțiuni. Moldova a uitat subit că în ultimii 2-3 ani se zbătea să intre în UE, acum Chișinăul pur și simplu închide ochii servil la sosirea lui Rogozin, când de fapt ar fi trebuit să îi refuze intrarea pe teritoriul ”moldovan”.

Nu știm acum cine și cum se conduce Poliția aeriană a României, cazul Rogozin este edificator. Este clar însă că avioanele NATO care zboară pe cerul României nu sunt integrate cu sistemul de comandă și control românesc. Și este o mare breșă operațională și strategică.

În plus, guvernul României, premierul, este dispus să închidă ochii la violările de spațiu aerian românesc de către aeronave rusești. Așa că poliția aeriană NATO, chiar dacă va detecta avioane ne-comerciale, nu va acționa dacă nu există o solicitare clară, oficială, guvernamentală făcută de Copilot.

Bucureștiul și Sofia trebuie să învețe să se comporte profesionist ca țară gazdă pentru Poliția aeriană NATO. Se vede că nu știm. Este doar gura de noi, ne dăm mari profesioniști când noi suntem de fapt niște amatori în subtilitățile apărării naționale. Dovada neprofesionalismului din MApN și Statutul Major General, stat major condus de un general de aviație, culmea, este că România a respins tardiv dreptul de survol lui Rogozin doar după ce, pe canale diplomatice, americanii ne-au bătut obrazul că degeaba aduc ei avioane în România dacă autoritățile române nu iau decizii la timp și corecte pentru apărarea spațiului aerian aliat integrat.

Nu vreau să mă gândesc câte indecizii,  belele și idei catastrofice ar putea genera unii responsabili oficiali militari sau politici români dacă s-ar pune problema unui plan defensiv terestru al NATO pentru România.

Băsescu, Ponta, Dușa și cei de la ROMATSA sunt artizanii torpilării poliției  aeriene aliate și ridiculizării unui capitol important al credibilității NATO.

Rogozin se poate lăuda acum că este primul care a trecut ca prin brânză prin sistemul defensiv aerian NATO fără să fie nici măcar interceptat, dimpotrivă, a fost ajutat de România și Bulgaria.

PS: poate îi ajută pe guvernanți – Article 5: The aircraft of states, other than scheduled international air services, have the right to make flights across state’s territories and to make stops without obtaining prior permission. However, the state may require the aircraft to make a landing.Convenția de la Chicago

Anunțuri

Despre Claudiu Degeratu
Expert in securitate nationala, internationala, NATO, UE, aparare si studii strategice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: