Votul din diasporă- unde a greșit BEC

În problema votului din străinătate, BEC are o vină majoră. Nu spun că MAE nu are o vină în tot scandalul, dar BEC mi se pare depășit de situație. Voi fi cât mai scurt.

BEC are în subordine Biroul electoral din străinătate. Prin acest birou se urmărește legalitate și respectare tuturor condițiilor pentru un proces electoral valid. Deci orice decizie dată de BEC pentru votul din străinătate trebuia respectată de MAE și supervizată de Biroul electoral pentru străinătate.

MAE cere o decizie din partea BEC pentru turul 2 astfel ca să fie protejat Guvernul în cazul în care cineva contestă o inițiativă din MAE de a spori numărul de secții de votare fără aprobarea BEC.

BEC nu vrea să își asume această răspundere chiar dacă la lege scrie:

Legea ART. 17
(1) Biroul Electoral Central are următoarele atribuţii:
a) asigură aplicarea şi interpretarea unitară a dispoziţiilor prezentei legi;

din- LEGE nr. 370/ 2004 pentru alegerea Preşedintelui României(Variantă actualizată până la data de 27 iunie 2014)

Ori în cazul MAE, biroul electoral pentru strainatate este superior structurii din MAE cu care cooperează.

Ce nu a făcut BEC:

– BEC nu a amendat la timp Ordinul Ministrului MAE privind lista cu secțiile de votare.

– BEC nu a cerut biroului electoral din străinătate să propună dispoziții privind buna desfășurare a procesului electoral în ambasade pe parcursul primului tur. BEC avea în subordine acest birou și ar fi trebuit să dea dispoziție în acest sens. MAE trebuia doar să respecte decizia BEC de prelungire a programului de vot. Faptul că BEC  a așteptat fără să ia o decizie în respectarea legii contravine și legii și Regulamentului. cf.

ART. 20
(3) Biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate are următoarele atribuţii:
a) urmăreşte şi asigură aplicarea unitară şi respectarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri de către toate autorităţile, instituţiile şi organismele cu responsabilităţi în materie electorală pentru organizarea scrutinului în străinătate;

din: LEGE nr. 370/ 2004 pentru alegerea Preşedintelui României(Variantă actualizată până la data de 27 iunie 2014)

– BEC nu a a amendat Ordinul Ministrului MAE privind secțiile de votare pentru că nu a ținut cont, nu a luat în calcul estimările reprezentantului Institutului Național de Statistică din Autoritatea Electorală Centrală privind numărul de români aflați în străinătate. Acest reprzentant INS era obligat să pună la dispoziție oficial acele estimări care clar ar fi contrastat cu numărul mic de secții stabilite de MAE. Și Institutul de statistică are partea lui de vină.

– BEC ar fi trebuit să solicite biroului electoral din străinătate înaintea primului tur majorarea numărului de persoane din echipa tehnică a secțiilor de votare de la ambasade. În schimb BEC a lăsat la voia MAE să asigure personal când se știa foarte clar că resursele sunt limitate. cf Capitolul III, art. 21 din Hotărârea BEC privind Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor electorale centrale. unde se precizează responsabilitățile tuturor instituțiilor pentur a asigura personalul tehnic.

Concluzie:

– BEC nu a luat deciziile legale obligatorii prin lege și regulamentul propriu pentru respectarea condițiilor de desfășurare a procesului electoral.

– BEC nu a amendat la timp o serie de decizii MAE, decizii eronate care trebuiau aduse în dezbaterea CCR chiar de BEC.

– Marile greșeli de la BEC nu au dus la sesizarea din oficiu a Înaltei Curți de Casație și Justiție,  autoritatea care desemnează componența BEC. Deci o parte de vină o are și ICCJ.

Soluția:

– ICCJ trebuie să își asume obligațiile în contextul în care legea nu este clar în privința funcționării defectuoase a BEC.

– Curtea Constituțională are o singură soluție cu mai mulți pași: să solicite reluarea alegerilor, refacerea BEC și asigurarea respectării legii și Regulamentului și precizarea relației dintre Biroul electoral  pentru străinătate și MAE.

Știu, este o soluție radiclă dar greșeala BEC este una majoră.

 

Anunțuri

Despre Claudiu Degeratu
Expert in securitate nationala, internationala, NATO, UE, aparare si studii strategice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: