Ostaticul Iulian Gerguț

Legat de cazul cetățeanului român Iulian Gherguţ luat ostatec în Burkina Faso, încercand să studiez procedurile de la noi am ajuns și la modelul francez. 🙂 Și am aflat că Franța are un ”Fonds de garantie des victimes d’actes de terrorisme et d’autres infractions (FGTI, a compensation fund for victims of acts of terrorism and other offences)”. Link – http://www.fondsdegarantie.fr/actes-de-terrorisme
Ma intreb daca și cine a abordat si la noi problema ?

Mai am o întrebare, mai mult retorică.  Cum gestionăm criza ostaticului român ?

Pentru fostul președinte Traian Băsescu soluția este gestionarea crizei la Cotroceni cu un grup operativ redus.

Pentru actualul președinte Klaus Iohannis soluția este gestionarea crizei la MAE cu o celulă de criză extinsă.

Ce înțelegem noi de aici ?

Am citit legislația publică, nu vorbim de protocoalele, procedurile și regulamentele secrete, de uz intern, iar din legislație rezultă că ambele soluții sunt posibile. De ce ? Simplu, nu există prevederi clare în legislația românească, pentru o structură specială dedicată, cum sunt în SUA, Franța, UK, pentru a gestiona luarea de ostateci în străinătate.

Prin legea 535 din 25 noiembrie 2004, actualizată în feb. 2014, se menționează că avem Centrul Naţional de Acțiune Antiteroristă ajutat logistic și operativ de SRI dar, ce să vezi, acesta nu se activează și nu se implică, în schimb se activează o celulă de criză de la MAE.

Ca să fie clar, nu avem legislație care să rezolve ambiguitatea rolurilor. SRI este autoritatea națională supremă pe domeniul anti-terorism iar luarea de ostateci de către o grupare teroristă este în jurisdicția lor iar MAE este autoritatea care gestionează crize externe cu efecte pentru cetățenii români aflați în străinătate.

În acest caz Iohannis a pasat treaba la Guvern, chiar dacă SRI era autoritate națională. A evitat o oportunitate sau a evitat o criză ? Vom vedea, pentru că dacă Guvernul reușește eliberarea e un punct pentru Ponta, dacă nu reușește este tot un punct pentru Ponta pentru că Iohannis a pasat problema. Precedentul cu ostatecii români din Irak și implicarea lui Băsescu a ridicat standardul și a creat un precedent de reușită.

Cum ieșim din acest conflict inter-instituțional ?

Simplu, președintele Iohannis trebuie să ceară analiza și revizuirea legislației.

 

Anunțuri

Despre Claudiu Degeratu
Expert in securitate nationala, internationala, NATO, UE, aparare si studii strategice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: