Primul val de refugiați și eșecul FRONTEX

Am încercat să intru în documentele FRONTEX (agenția responsabilă pentru frontierele externe UE) să înțeleg pe ce analiză de risc și scenarii lucrează această agenție. O primă impresie este că nu stăm bine cu această agenție. Vă dau doar un exemplu.

Primul val de refugiați cu mare amplitudine nu este cel de acum din 2015 ci cel din 2006 din Insulele Canare (teritoriu cu regim autonom spaniol aflat la 50 km de Africa). Atunci, în 2006, au sosit în insule 31.863 de imigranți din Africa față de anul 2005 când ajunseseră doar 4790. Aflați mai multe aici – The EU Border Management Strategy p. 13.

După ce am citit acest document am zis să văd ce a învățat FRONTEX din acest prim val masiv de refugiați. Și am ajuns la Studiul comandat de FRONTEX din 2011 intitulat EU/Frontex Futures of Borders.

Autorii studiului au fost

Liron Systems Ltd., with input from the University of Southampton, UK (migration), and University of Ben Gurion, Israel (tourism). The research was funded by Frontex, within Lot 2 of Tender/64/2010.

Dacă îl citiți documentul veți vedea că nici nu există o analiză, nu mai vorbesc de un scenariu elaborat pentru un flux masiv de migranți și refugiați bazat pe precedentul caz din Canare.

Alt document important Annual Risk Analysis 2015 – publicat anual de FRONTEX spune ceva foarte vag despre Balcani și insistă pe rută aeriană ?!

p. 48 ”In addition, an increasing number of migrants from North Africa and the Middle East are expected to transit to Turkey via the air border, before attempting to cross illegally the border to the EU, also by using forged document. Istanbul airport (IST) is an important hub for irregular migrants  travelling by air to several Member States, with continuous increase in passenger flows for the past several years and Turkish Airlines’ expansion strategy towards Africa and the Middle East. Turkish airports are thus likely to remain common embarkation points for irregular migrants arriving in the EU.

As a consequence, the number of migrants undertaking secondary movements through the Western Balkans is also expected to rise.”

Pe scurt FRONTEX nu este pregătită pentru a gestiona scenarii serioase, a făcut greșeli strategice care acum afectează tot spațiul Schengen și nu a reușit ca prin intermediul Comisiei să propună o agendă de perspectivă în UE. Sigur vina nu este doar a FRONTEXului dar nici nu putem accepta ca o agenție specializată să arunce cu banii pe studii nerelevante care nici măcar nu analizează lucrurile de domeniul evidenței.

Cazul din Canare, ignorat de FRONTEX, ne arată că o criză majoră care lovește UE are precursori, elemente de alertă pot fi identificate și că nu este de ajuns ca viziunea despre controlul granițelor să fie apanajul doar a unor centre de decizie. Nu în ultimul rând, FRONTEX nu este pregătită să gestioneze crize complexe și nu poate fi refăcută în timp ce se ocupă de criza refugiaților de acum. Probabil ar trebui făcut un Task Force special.

Despre Claudiu Degeratu
Expert in securitate nationala, internationala, NATO, UE, aparare si studii strategice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: