Bugetul MApN 2016 – Făt Frumos cel Contabil

Despre bugetul MApN pe 2016

M-am uitat pe Anexa 3 – Bugetele ordonatorilor principali de credite la MApN (documentul integral aici http://discutii.mfinante.ro/…/Ministerul_Apararii_Nationale… ) .

Nu știu dacă premierul Dacian Ciolos sau ministrul Apărarii Mihnea Motoc au citit acest document, eu cred ca nu. Iar cum nici Cioloș si nici Motoc nu au expertiză nu prea stiu pe cine se bazează că documentul este în ordine ?!
Paginile 2-5, cele cu prioritatile strategice si politicile sectoriale pe termen mediu sunt generalități, nu se observă că MApN ar fi dezvoltat o analiză a noului scenariu cu 2% pentru apărare pe următorii 10 ani sau probabil nu există capacitate de analiză care să se vadă în document.

Anexa nu este corect întocmită. Un exemplu.
Pagina 55 – la Fișa de Program pentru Forțele Terestre este o problema foarte serioasă la raportarea procentului de operaționalizare a structurii, ultimul rând, la ”Rezultat, Grad de operaționalizare a structurilor” pe 2014 se raportează 6% structuri terestre operaționalizate din randul forțelor terestre. Adică din aproximativ 45.000 soldați aproximativ 2700 dintre ei intrunesc si pot actionea la standarde NATO de operaționalizare. Deci cam câți mergeau în Afganistan în perioada de vârf.
Ciudat și nepermis este că pe anul 2015 apare un procent de 100 % operaționalizare ?! si pe 2016, 2017, 2018, 2019 se estimează la fel 100 %. ?!?!!?
Este clar că documentul nu este intocmit serios și profesionist, probabil se ascund multe probleme chiar și pe anul 2014 unde au fost nevoiți să dea o cifră ( 6%) pentru că Romania trebuia sa figureze in documentele de planificare NATO.
Hai să spunem că la SMG nu se mai face planificare, că la Direcția Finaciară nu ar exista interes dar nici la Departamentul pentru politica de apărare și planificare nu mai funcționează controlul politic iar ministrul este in perioada de familiarizare. In aceste condiții anul 2016 nu va fi nici pe departe un an usor, mai mult riscăm să ratăm startul unui program de inzestrare si operationalizare din lipsa de expertiză în politica de apărare și planificare. Din pacate am semnale că nici nu există potential de schimbare sau resurse pentru o noua politică de apărare. Analiza strategică lipseste in aceeasi masură în care lipseste cultura strategică. Dacă Armata ar fi fost o prioritate reală a guvernului Ciolos asemenea scăpări nu ar fi trebuit să aibă loc.
Aveți atașat o captură cu pagina 55 și obervațiile mele pe document si aveti si linkul de mai sus pentru documentul integral dacă va pasionează subiectul.

Buget-Fisa program FT-page0001

Despre Claudiu Degeratu
Expert in securitate nationala, internationala, NATO, UE, aparare si studii strategice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: