Mă ! voi vreți să-mi luați Kodakul ?! O analiză a campaniei QuickMobile

Despre rezultatele concursului organizat de Blogal Initiative și QuickMobile și vestea bună pentru mine am scris deja, deci nu vă mai plictisesc. Aștept cu nerăbdare să încerc noul meu Kodak ! 🙂
Să revenim la lucruri serioase și chiar grave. După anunțarea celor premiați, în timp ce eu mulțumeam frenetic, în stânga și în dreapta, de nu mai puteam, zbang ! Vine Iosazaur cu o mare găleată cu gheață si ne deversează conținutul ei în cap. Evident se iscă o polemică cu replici tăioase la Iosazaur pe blog. Se observă la comentarii că eu sunt din alt film, mai cu naivi, mai cu Stan și Bran. Chiar suspectam că polemica este puțin aranjată și îmi venea să le strig vreo două. Mă rog, paranoia mea. Dar să revenim, Iosazaur, distinsul meu coleg de concurs, evident, pune în discuție premiul 1 deținut de Haotik. (De mine a zis de bine. ) A scris și Laurențiu, premiul 3, pe tema aceasta, aici.
Pe scurt, Iosazaur spune că Haotik nu a respectat briful.
Cum văd eu problema respectării brifului. Incerc o analiză personală și presupun că Iosazaur nu poate să fie destul de receptiv pentru că este încă afectat de rezutat. Dar, cine știe, poate peste o vreme revine asupra textului.
Textul pe care îl citiți mai jos conține referiri sau citate din briful campaniei, adică un document de uz intern, lucru pentru care am primit acceptul organizatorilor să îl folosesc public. Voi folosi tot felul de marcaje, bold,  pentru a întări anumite idei, sper să nu arate prea urât.
Respectarea brifului”  este o recomandare formulată foarte ABIL, dar absolut NECESARĂ în AMBIGUITATEA sa și care poate să ne conducă ori spre victorie ori spre deznădejde, lucru perfect normal într-un concurs.
Ce avem noi în expresia ”respectarea brifului” ? Două cuvinte care, dacă le citim simplu, indică cea mai banală recomandare: vezi ce conține textul și aplică ce au prevăzut organizatorii în materie de obiective care trebuie atinse în orice execuție din campanie.
Prima Observație: Care ar fi prima întrebare logică legată de sintagma ”respectarea brifului”? Din ce am văzut pe la comentarii, cred că am sesizat 2 grupuri care, fiecare, au încercat să răspundă la o întrebare inițială diferită. Unii s-au întrebat din prima: Ce trebuie să respect ca să fiu în conformitate cu briful ? Alții, cred eu, mai eficienți, s-au întrebat din start: Ce cuprinde briful ?
Haotik, blogăr mai cu experiență, a înțeles că partea cu ”respectarea” este doar o parte din brif, de nivel tehnic, obligatorie, dar redactată cu mai mult lux de amănunte, însă nu a mers pe linia stricteții, citez din brif:
„Respectarea briefului – este de ajuns sa punctati pe blog ce am spus la « Mecanism campanie », conditii obligatorii pentru a intra la jurizare. [… ]
Mecanism campanie
– alege un produs din sectiunile laptopuri, tablete PC si/sau accesorii GSM si scrie pe blog de ce crezi ca respectivul produs este bun pentru un blogger
– sa dai link catre produsul respectiv
– sa scrii atunci cand vorbesti despre client quickmobile.ro (ca adresa web), cu link
– sa trimiti pe contact at blogalinitiative.ro de fiecare data cand scrii cate o postare la acest concurs”
A Doua Observație: În citatul de mai sus nu veți găsi nimic despre Forma contribuțiilor care trebuie să respecte aceste mecanisme. Avem doar: ” sa punctati pe blog”, ” scrie pe blog”, ” sa dai link” și la final ” cand scrii cate o postare la acest concurs”. Deci nimic despre ce fel de posturi, articole, contribuții trebuia să livrăm. Ar fi fost prea limitativ și neproductiv, ar fi semănat între ele, ar fi fost de școală.
Concluzie: Intrarea la jurizare nu a ținut cont de Forma contribuției, important era să semnalezi că ai inclus pe blog toate mecanismele solicitate. Mai pe scurt, era un puzzle care trebuia să figureze pe blog, nu un bloc de text, ca o cărămidă.
Din acest punct de vedere, contribuția lui Haotik este perfect jurizabilă.
De aceea este bine să destructurăm sintagma ”respectarea brifului” atunci când citim briful. Și să ne întrebăm: Ce cuprinde briful ? Așa veți realiza că, de fapt, partea cu respectarea este doar o parte din brif. Deci imaginea de ansamblu oferită de Întregul brif despre campanie ar fi bine să fie o prioritate. Așa vedem mai bine că avem două categorii de elemente în brief: cerințele și libertățile noastre în raport cu campania.
Am văzut cerințele, adică mecanismele citate mai sus, dar care sunt libertățile ?
În brif, dacă îl percepem și îl înțelegem în integralitatea sa, găsim aceste libertăți în următorul fragment:
”Creativitatea – e ok sa scrii despre produsul respectiv la nivel tehnic, sa faci un review, dar apreciem si abordari inedite, care sa creeze buzz
Implicarea in campanie – daca scrii de mai multe ori (dar atentie, cu moderatie, sa nu iti obosesti cititorii !) despre produse diferite de pe quickmobile.ro si in modalitati diferite, juriul va aprecia efortul tau. ”
Prima libertate, partea de creativitate: ” abordari inedite, care sa creeze buzz”. Vă rog să observați că suntem avertizați , daca vom scrie ”la nivel tehnic” va fi doar OK, indiciu care trebuie să ne pună Măcar puțin în gardă pentru că cel care a scris briful vede partea tehnică ca fiind ok însă ineditul aduce buzz, un indicator cuantificabil, ușor de jurizat și element puternic de diferențiere în online.
A doua libertate, partea de implicare în campanie: acest capitol cuprinde cel puțin 3 elemente:
1. ”daca scrii de mai multe ori ” – durata pe care te implici ca blogăr din timpul total al campaniei.
2. ” produse diferite”- Varietatea de produse selectate- cât de flexibil ești în a aborda produse diverse, ce alegi?
3. ”modalitati diferite”- dacă ești în stare să scrii în mai multe stiluri.
După cum vedeți, partea a doua este mai complicată, însă cea mai importantă, iar aici Haotik a marcat decisiv.
Abordarea sa inedită nu a ținut strict de acel video ci de mai multe elemente și le găsiți în citatul de la el pe blog :
”Nu am aratat ce obiecte Samsung am eu in casa, am creat povestea unui blogger pasionat de Samsung si care are din intamplare un laptop de alta marca decat Samsung dupa care bloguieste. Mai mult povestea era bazata pe intamplari reale, ca am scos la tote conferintele micutul meu laptop si am facut live blogging. (Va aduceti aminte de o campanie Vodafone?) Povestea din film  era sprijinita de textul din cele doua articole, dar cine sa citeasca textele cand filmul era asa misto. ”
Mai pe scurt, Haotik a folosit toate acele elemente din brandul personal care se puteau lega de o marcă vândută de QuickMobile.
Acest magazin vinde diferite mărci:Sony, Samsung, Apple, etc., acest magazin NU vinde produse quickmobile. Blogării cumpără și ei mărci și sunt foarte atenți la ce folosesc alți blogări.
Avem, în acest caz, un exemplu de creativitate care folosește elementele de autenticitate dar prezentate în altă lumină. Una este să observi Pe Rând toate produsele Samsung asociate cu blogărul Haotik și alta este să vezi ce și cum ajunge el la o intrebare existențială 🙂 despre laptopul sau Sony Vaio, după ce își dă seama că are 99 % dintre obiecte marca Samsung.
În plus, la capitolul creativitate, Haotik a folosit atent planificarea contextului în care a făcut campania. A început de la 1 august, cu un moment autentic care îl implica și pe Chinezu, deplasarea la un eveniment, ocazie cu care a exploatat la maxim marca personală. Tot în context, pe o linie indirectă, a generat pe 2 august la ora 9.00 am. o polemică cu blogări apropiați pe teme legate tot de participarea la o campanie lucru care a generat buzz destul pentru a plasa în acest context și viralul pentru Samsung. A spălat rufe în familie, ca să zic așa, până a atras atenția.
Plasarea lui Samsung Adventure a fost făcută tot în aceeași zi,  2 august la ora 22.00.
Concluzie: Creativitatea la Haotik presupun că a fost în principal notată pentru întreg profilul campaniei.
La nivelul de implicare Haotik a punctat la fel de bine la toate capitolele: durată 1-12 august (campania se încheia pe 7), varietatea produselor Samsung și stiluri diferite: post personal despre viata sa de blogăr, viral și prezentare de produs.
A Treia Observație: Haotik a folosit 3 ingrediente foarte bune- brandul personal, viralul și blogul.
Poate vă întrebați, cum adică blogul ?
Răspunsul îl aveți în această conluzie finală:
În orice campanie/concurs/competiție contează blogul tău. Blogul tău reprezintă cea mai importantă resursă cu care intri în concurs. În el ai depozitat inteligență, profil, resuse de creativitate, relații personale și cititori. Pentru a folosi la maxim resursa asta trebuie să îți cunosți bine blogul, să faci conexiunile necesare, să manipulezi foarte bine contextul dat de blog și toate legăturile tehnice, sociale, personale, psihologice generate de această platformă. În final, trebuie să ai o imagine strategică a blogului, să ai o imagine de ansamblu. Același lucru este valabil și despre briful de campanie, trebuie înțeles în ansamblu, așa poți compara ce șanse ai să folosești propriul blog în rezolvarea brifului.
După ce ați citit analiza vă puteți da seama de ce am ieșit pe locul 2.



Despre Claudiu Degeratu
Expert in securitate nationala, internationala, NATO, UE, aparare si studii strategice

22 Responses to Mă ! voi vreți să-mi luați Kodakul ?! O analiză a campaniei QuickMobile

  1. Conte says:

    Uf !!! Samsung face si vapoare ( printre multe altele ) ! De ce nu a scris si despre vapoarele Samsung ?

    • semanticus says:

      Știam eu că îmi voi supăra în primul rând cititorii fideli și principalii susținători. Nu mai spune și tu de vapoare, că Haotik e în stare să își facă port la el în localitate, doar să aibă și vapor Samsung. 🙂

  2. Conte says:

    Pe Prahova merge sa navigi si cu carcasa de la o masina de spalat Samsung 🙂

    • semanticus says:

      mmmm … #cafea 🙂

    • waven says:

      Domnule Conte, mai prin oraş pe la Haotik trece şi Dâmbu. Şi navigarea (bănuiesc că asta ai vrut cu urâţenia aia de „navigi”) cu respectiva carcasă n-ar fi deloc ceva greu pt respectivul Haotik. Numai că s-ar putea să-şi ia bătaie de la nevastă fix cu furtunul de la maşina de spălat Samsung iar hubloul de la aceeaşi maşină i-ar putea deveni guler. Şi, aşa cum îl ştiu pe H. e posibil să mai facă şi din asta un filmuleţ cu pretenţie de viral 😀

    • DevHell says:

      @waven Nu, nu prea merge pe Dâmbu, e prea mic râulețul ăsta, se scufundă Haotik 😀

  3. DevHell says:

    @semanticus Ploiești nu e localitate 🙂 Și nu avem niciun râu care trece prin Ploiești, din păcate.
    Apropo de Samsung, fac și macarale!

    • semanticus says:

      @DevHell,
      bine ai venit pe blog. Mulțumesc pentru precizări, foarte importante, le reținem spre analiză. Macarale zici ? 🙂

  4. Conte says:

    Macarale rad in soare …

  5. Iosazaur says:

    Oaaa uite câte Samsung aparate am. Și mașină de tuns părul din nas. Oaaa. Am câștigat un Chromebook… Bă, penibil!

  6. abulafia89 says:

    hehehehe, sa devin autoreferential ?

  7. Iosazaur says:

    Mersi, îmi place aici…

  8. Gigi Contra says:

    Hai sa facem un mic exercitiu: mergi te rog la haotik pe blog, la articolul asta si citeste explicatia lui atat cat a putut, pana a ramas fara replica si a devenit mistocar http://haotik.ro/2011/08/16/secretele-unei-campanii-de-succes.htm .
    Apoi, referitor la ce ai spus am si eu niste nedumeriri pasnice:
    – vorbesti de a scrie de produse diferite – eu am senzatia ca el a prezentat un singur produs si culmea, premiul campaniei, adica un produs ce se astepta a fi intens mediatizat in acea perioada.
    – ce anume spune despre client? haotik ne explica ca el are cititori inteligenti si ca foaia de hartie pe care scria ca e timpul pt un laptop nou de la quickmobile reprezinta totul ca oamenii sa aleaga clientul in detrimentul altor firme. in brief aparea si necesitate unui link catre site-ul clientului, nu doar catre produs, insa acest link lipseste
    – credeam ca trebuie promovat un client si produsele sale, haotik face apologia Samsung insa nu cred ca quickmobile e unic vanzator de Samsung, asa ca nu vad relevanta acelui video. Altfel, pot sa imi cumpar si eu o plasma si o masina de spalat Samsung de la quickmobile, ca tare arata bine..
    – cand tu ai o gama de produse brand Samsung insa laptop Sony, iar laptopul e cel mai important pentru un blogger, tu ce intelegi din mesaj? Eu inteleg ca un Sony e mai bun decat un Samsung ca laptop, mai ales ca nu afirma nicaieri ca s-ar fi gandit sau intentioneaza sa isi cumpere un Samsung, ci asteapta sa primeasca ca premiu la campanie
    Dupa astea, vine Chinezu si spune ca nu conteaza ce s-a intamplat, nu comenteaza deciziile luate si ca cine comenteaza s-a ofticat ca nu a castigat 🙂 Sigur s-a respectat brieful si e pura coincidenta pozitia efervescenta a lui haotik in blogosfera?

    • semanticus says:

      @Gigi Contra,
      Bine ai venit pe blog si multumesc pentru apreciere si feedback.
      -la postul Samsung Adventure am numărat 13 poze cu produse Samsung si un mesaj despre fiecare.
      – are link catre client QuikMobile.ro in primul paragraf
      – nu există doar o singură strategie de a promova clientul si produsele sale, el a ales acest mod, centrat pe o marcă definitorie pentru un potential cumparator, nu trebuie sa prezinti produsele de marcă pentru client ci pentru cumparator. Si la Flanco ti se spune: ” Ia Panasonic cu diagonala, blallablal si, la final, din magazinele Flanco. ”
      Exemplu ultracunoscut ca te poti juca in multe directii http://www.youtube.com/watch?v=TlD1gAveWtc&feature=related
      – dilema asta Vaio-Samsung este un caz clasic, in ce conditii renunti la o marca in favoarea alteia? Strategia este orientata spre viitor, cumparatorul cumpara Mercedes de la Tiriac chiar daca mustaciosul a schimbat in trecut multe masini și umbla si acum cu masini mai scumpe. Insa romanu il identifica pe Tiriac cu Mercedesul. Am luat un exemplu ipotetic, sa nu incerci sa imi demonstrezi ca Triac se identifica cu porche, etc.
      Nu stiu dacă am răspuns chiar la toate observatiile dar am incercat sa le iau sistematic.

    • Gigi Contra says:

      Videoclipul folosit de tine ca exemplu e ceea ce spun si eu. Acel videoclip este de fapt o reclama pentru brandul Teletech, care se gaseste exclusiv in Altex. Faci reclama brandului, omul vrea sa il cumpere si are un singur loc de unde sa il cumpere, asa cum ai face reclama produselor Aro sau Clever, etc. El face reclama unui brand care se gaseste peste tot pe piata si de curiozitate, cautand pe price.ro quickmobile are cel mai mare pret la laptopul despre care vorbeste el si atunci cum ajuta clientul acel film?
      Obiectivul campaniei era „Promovarea sectiunilor de laptopuri, tablete PC si accesori GSM de pe quickmobile.ro” si te intreb cat la suta din cele 3 categorii reprezinta produsele Samsung?
      Mi se pare incorect exemplul tau cu Flanco pentru ca nu este „Ia Panasonic de la Flanco” ci suna de genul „Ia modelul X de Panasonic la pretul de Y lei de la FLanco” ceea ce e un indicativ concret, de regula e regula celui mai mic pret din piata pe un model, nu doar generic sa anunte ca au si ei Panasonic la raft.
      Nu vad dilema Vaio – Samsung, pentru ca el nu spune nicaieri ca se gandeste sa isi cumpere un Samsung sau de ce ar schimba Vaio-ul lui vechi pe un model nou de la Samsung ci afirma ca il va castiga de la Chinez si o sa se bucure de el. Tu ai vazut in cele doua posturi o paralela intre produse sau o schimbare de preferinta de brand?
      Si in incheiere.. ti se pare interesant linkul plasat asa „Va vorbeam ieri despre campania QuickMobile.ro” fara nici o alta prezentare a clientului? O cerinta a briefului era „- sa scrii atunci cand vorbesti despre client quickmobile.ro (ca adresa web), cu link” si eu te intreb, ti se pare tie ca el vorbeste despre client sau doar pune undeva linkul?

  9. Iosazaur says:

    Domnule Semanticus, am citit blogul dumneavoastră și vreau să vă spun că nu are rost să dați cu bâtul în baltă cu un asemenea articol, dar mai ales cu asemenea comentarii. Ați câștigat corect, felicitări. Dar să explicați aici despre dilema Vaio-Samsung, despre strategia lui Haotik, etc., este mult sub ceea ce dumneavoastră aveți pe blog.
    Singura mare dilemă din toată povestea aceasta, care nu se poate termina pentru că lucrurile se bat cap în cap, este următoarea: DE CE A CÂȘTIGAT PREMIUL ÎNTÂI HAOTIK?
    Am scris cu litere mari să se înțeleagă, și dacă poate răspunde cineva clar, eu mă retrag și îmi cer scuze că nu am înțeles de la început.

    • semanticus says:

      @Iosazaur,
      ne putem domni dar putem fi și colocviali. Sa revin la subiect.
      Daca citeai si ultima frază din articol, înțelegeai de ce am scris postul (am fost ultimul și foarte analitic).
      Adică am încercat să îmi explic și să explic unor cititori ai mei de ce nu am câștigat locul 1.
      Am decis să prezint din perspectiva brifului, cum cred și văd eu, toată povestea.
      La prima vedere textul este despre Haotik, asta este doar la prima vedere.
      Și ar fi bine să treci de primul nivel, de litere, cuvinte, cifre, să vezi ideile din spatele unor afirmații spuse acolo.
      Să faci diferența între a respecta briful și a interpreta briful.
      Sună academic și paternalist dar prefer sî îți spun direct chiar dacă știu că nu accepți sfaturi
      Grila/dimensiunile brifului prezentate în acest post cred că sunt utile și altora.
      Tu ai scris la tine pe blog, așa, analitic, pe criterii, indicatori, etc. de ce nu ai câștigat ?
      Se poate să fie așa, să dau cu bâta în baltă, măcar pot da exemple proaste dacă sfaturi bune nu prea găsiți pe aici.
      Aveam de gând să mai scriu ceva despre gestionarea propriilor așteptări dar nu mai văd utilitatea subiectului în actualul context.

  10. Haotik says:

    Semanticus, degeaba le explici. Nu vor intelege niciodata. Pentru ca nu vor sa inteleaga de ce, vor doar sa arunce cu noroi.

  11. Pingback: Din nou despre campania QuickMobile.ro | Haotik Note-Blog

  12. Pingback: Din nou despre campania QuickMobile.ro - Dragos Schiopu

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.